14 Eylül 2015 Pazartesi

ÇOCUĞUMUZA NEDEN KİTAP OKUMALIYIZ?





KİTAP VE ÇOCUK


Yıllardır eğitimciler \ bilim adamlar \ araştırmacılar söyleyip durur; ÇOCUKLARINIZA KİTAP OKUYUN, ÇOCUKLARINIZA HER GECE MASAL OKUYUN... diye... Çocuğa kitap okumak neden bu kadar önemli hiç düşündük mü? Düşündüysek, hangi kanılara vardık? Ben bugün instagram @cocukegitimi sayfamda başlatmış olduğum #hergecebirmasal etkinliği kapsamında kitap okumanın yararlarını paylaşmak istedim.

KİTAP OKUMAK NEDEN BU KADAR ÖNEMLİ?
  1. Çocuğa kitap okumayı önemli kılan temel unsur; bilginin hazır gelmesi değil, beynin çalışarak kendisinin bilgiye ulaşmasıdır.
  2. Kitap okunan veya okuyan çocuğun dil gelişimi çok daha hızlı, sağlıklı ve düzenlidir.
  3. Kitaplarla haşır neşir olan bir çocuk; yardımlaşma, paylaşma, dayanışma, uyum, arkadaşlık, sevgi, saygı, görgü gibi toplumsal değerleri çok daha hızlı ve etkili bir şekilde öğrenir ve günlük hayatta uygular.
  4. Çocuğa yaptıramadığınız bir davranışı veya öğretemediğiniz bir kuralı, bir masal ile kolaylıkla öğretebilirsiniz.
  5. Okunan masallar çocuğun empati yeteneğinin hızla gelişmesiini sağlar. çünkü okuduğunuz her hikayede çocuk kendini masal kahramanı ile eşleştirir.
  6. Kitaplardaki sihirler, periler, uçan hayvanlar, konuşan çiçekler vs hepsi çocuğun hayal dünyasının gelişmesini sağlar.
  7. Hikaye aralarında sorulan sorularla çocuğun bilgiye ulaşması çok daha hızlı olur.
  8. Kitaplar, çocuğun kelime hazinesinin zenginleşmesinde temel rolü oynar.
  9. Çocuğun yaratıcı-hayal-düşünme becerileri kitaplardaki masallar sayesinde hızla gelişir.
  10. Kitaplar; çocuğun günlük hayatta yaşayacağı olaylar karşısında basit teorik bilgiler kazanmasını sağlar. Örneğin; tanışırken merhaba demek gibi...
  11. Kitap okumak; çocukta dinleme, anlama ve anladıklarını uygulama becerilerini geliştirir.
  12. Kitaplar çocuğun evde veya okulda dar kapsamdaki dünyasını genişletir.
  13. Kitaplar; çocuğun farklılıklara karşı açık ve ön yargısız olmasını sağlar.
  14. Kitap okumak; kitap okuyan ile dinleyen (genellikle anne ve çocuk veya baba ve çocuk ) arasındaki duygusal, sosyal bağın gelişmesine çok önemli katkı sağlar.
  15. Kitaplar; çocuğun dış dünyayı tanımasına yardımcı olur.
  16. Masal okumak çocukta; merak duygusunun tatmin edilmesini, tahmin edebilme ve sonuca varma becerilerinin gelişmesini sağlar.
  17. Masal okumak; çocuğun bilişsel (zihinsel) gelişimine çok fazla olumlu katkı sağlar.
  18. Çocuğu kitap okumaya alıştırmak; okul hayatında daha başarılı olmasını, öğretmeni ve arkadaşları ile daha sağlıklı ilişkiler kurmasını sağlar.
  19. Masal okumak; çocuğun okunan masalı hayal ederken kolayca uykuya dalmasını ve uyurken de zihninin çalışmasını sağlar.
  20. Masal okumak; çocuğun problem çözme becerilerini geliştirir.
  21. Kitap okuyan veya okunan çocuk; ritmik sayma, harfler, çeşitli bilgiler, hayvanlar, bitkiler vs hakkında çok hızlı bilgi sahibi olurlar. Siz hiç fark etmeden 1'den 10'a kadar saymayı öğrenebilirler örneğin...
  22. Kitap okumak çocuğun görsel ve işitsel koordinasyon kurma becerilerine önemli ölçüde katkı sağlar.
HANGİ YAŞTA NASIL KİTAP OKUMALIYIZ?




Bu konuda öncelikle sorulması gereken soru şu:
Çocuğuma ne zaman kitap okumaya başlamalıyım?

İlk olarak şu algıyı yok edelim; ÇOCUĞA KİTAP OKUMAYA BAŞLAMAK! HAYIR! BU YANLIŞ BİR TABİRDİR!
Çünkü; çocuğu kitapla tanıştırmak; kitap okumakla başlamamalıdır! Çocuklara daha doğmadan bezden yapılmış antibakteriyel, yırtılmayan, yıkanabilen bir oyuncak kitap alarak bu işe başlayabiliriz. Buradan da şu sonucu çıkartabiliriz ki; çocuğu kitapla tanıştırmanın yaşı yoktur.

Çocuklara kitap seçmek; her konuda uygulanan "her çocuk farklıdır" ilkesi göz önüne alınarak yapılması gereken bir davranıştır. Çocuğa kitap seçmek için; öncelikle annenin kendi çocuğunu çok iyi tanıması ve gelişim dönemlerini iyi bilmesi gerekir.
Bu kuralın dışında ise genel kabul görmüş bazı kurallar vardır. Bu kuralları yaş gruplarına ayırarak paylaşalım...

0 - 6 AYLIK ÇOCUK KİTAPLARI
  • Eğitici özellikten ziyade görsel özelliğe dikkat edilmelidir.
  • Kitaplar; çocuğun sağlığına zarar vermeyecek, antibakteriyel kumaştan üretilmelidir.
  • Sesli, ışıklı vs olması bu dönemde GEREKMEZ. 
  • Bu dönemdeki kitabın amacı; çocuğa kitabın şekli; yaprakları, kapağı vs hakkında görsel algı yaratmaktır.
6 - 12 AYLIK ÇOCUK KİTAPLARI
  • 6 aydan sonra algıları muhteşem bir hızla açılan çocuğa seçilecek kitaplar artık eğitici değer taşımaya başlamalıdır.
  • Kitaplar çocuğun ilgisini çekebilecek kadar renkli olmalıdır.
  • Daha önceki dönemde olduğu gibi; yıkanabilen, bez kitaplar alınmalıdır.
  • Kitaplar tamamen resimlerden oluşmalıdır. Bu resimler de yalnızca büyük şekiller, renkler ve hayvanlar gibi unsurlardan oluşabilir. (Çocuğa resim diye makinenin iç mekanizmasını gösterirsek hiçbir şey anlamaz :)
  • Bu dönemde alınan kitaplar toplamda 4 veya 6 sayfayı geçmemelidir.
  • Kitabın tırtıklı, pütürlü gibi dokunsal özellikler taşıması bu dönemde çok etkili olacaktır.
12 - 24 AY ÇOCUK KİTAPLARI
  • Çocuk artık oral döneme geçmiştir (12-18 ay) ve eline aldığı her şeyi ağzına götürecektir. Her zamanki gibi ilk kuralımız; kitabın yıkanabilir, bez veya yumuşak sağlıklı plastik materyallerden yapılmış olmasıdır.
  • Bu dönemde kitaplar eğitici özellik taşımanın dışında; görsel ve işitsel algıya yeterli cevap verebilecek şekilde olmalıdır.
  • Işıklı, sesli, konuşan, titreyen özelliklerde olması,çocuğun hem ilgisini çekme, hem kitap sevgisini aşılama bakımından çok büyük katkılar sağlayacaktır.
  • Bu dönemde çocuğa kitap alırken; kitabın eğitici değerler taşıması çok önemlidir. Yani siz kitabı aldığında ve çocuğa verdiğinizde çocuk o kitapla birlikte bir şeyler öğrenmiş olmalıdır. Örneğin; renkleri, hayvanları...
  • Kitaplar; büyük ve yazısız olmalıdır.
  • Kitaplar; bol renkli, bol resimli ve basit olmalıdır.
  • Her çocukta farklı olmakla birlikte genellikle konuşmaya başlaması; basit masallar okumaya başlamak için bir ip ucudur. 
  • Bu dönemde özellikle 18 ay sonrası basit masalları anlayabileceğinden ve sonuç çıkarabileceğinden varsayım yapacak olursak; çocuğa okunan hikaye ona etik bir değeri (sevgi, saygı, paylaşma...) öğretmelidir.
24 AY VE ÜSTÜ KİTAP SEÇERKEN VEYA MASAL OKURKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?
  1. Kitapların boyutları büyük olmalı.
  2. Kitaplar sağlam, kalın, yırtılmayacak materyallerden üretilmiş olmalı.
  3. Her okunan masaldan sonra çocuğa sorular sorulmalı.
  4. Masal aralarında bilinmeyen kelimeler, deyimler vs çocuğa sorulmalı ve gerekirse örnekle açıklanmalı.
  5. Masal okurken hep aynı ses tonu ile değil, masalın gidişatına göre değişik tonlamalarla okunmalı.
  6. Çocuğa bir masalı okumadan önce mutlaka ama mutlaka önden bir kere siz okumalı, tonlamaları ayarlamalı ve masalın eğitici değerini gözden geçirmelisiniz.
  7. Seçtiğiniz masallarda ütopik bir dünya yaratılmış olmalı ( herkes çok iyi, çok nazik,periler, cinler, sihirler...)
  8. Masallardaki büyücüler, periler, cadılar, uçan süpürgeler, konuşan hayvanlar, melekler her zaman ilgi çekmek ve çocuğun hayal dünyasını geliştirmek için biçilmiş kaftanlardır.
  9. Masallarda asla SOYUT KAVRAMLAR KULLANILMAMALIDIR! Çocuk 8 yaşına gelene kadar soyut kavramları anlayamaz. Daima açık, anlaşılır ve somut ifadeler kullanılmalıdır.
  10. Masal genel olarak nazik bir üslupla yazılmış olmalıdır.
  11. Masalda kesinlikle argo tabirler, küfürler yer almamalıdır.
  12. Masalda önce bir giriş betimleme (masal kahramanı hakkında, masalın geçtiği yer hakkında bilgilendirme)yapılmalıdır.
  13. Masalda karmaşık olmayan bir olay örgüsü ve sonuç olmalıdır.
  14. Masallarda kesinlikle devrik cümle ( örneğin; almıştı bebeğini güzel yüzlü annesi ormandan ..) kullanılmamalıdır. (doğrusu; Güzel yüzlü anne, bebeğini ormandan almıştı)
  15. Masallarda olaylar basit, anlaşılır bir şekilde yaşanmalı ve daima yanlış davranış; düzeltilerek doğru bir sonuca vardırılmalıdır.
  16. Çocuk o gece masal dinlemek istemiyorsa zorla dinletilmemelidir.
  17. Gecede ikiden fazla masal okunmamalıdır.
  18. Masallar uykuya geçişten önce okunursa; zihinsel gelişime daha fazla katkı sağlar.
  19. Masallarda resimler; basit, ilgi çeken, renkli, yaldızlı ve büyük olmalıdır. Hatta mümkünse sizin masal okuduğunuz kısmın arka kısmı; çocuğa dönük resimli olmalıdır. Yani siz masalı okurken çocuğunuzun okuduğunuz masalın resmini görmelidir.
  20. Masallarda absürd, cinsel içerikli resimler, kelimeler ve anlatım olmamalıdır.
  21. Masallar,gerçek hayatla ilgili yanlış bilgilendirme yapmamalı, çocuğun kafasını karıştırmamalıdır.
  22. Mümkünse masal bittikten sonra "sence bu masaldan ne öğrendik?" sorusu sorulmalıdır. Okunan masalla ilgili ertesi gün gün içinde çeşitli örneklendirmeler yapılmalıdır. ( evet aferin sana; dünkü masaldaki Ayşegül de annesine teşekkür ediyordu değil mi?) gibi.
  23. Okunan masalda şiddet, taciz söylemleri ve absürd subliminal mesajlar olmamalıdır.
  24. Okunan masallar çocuğunuzun cinsiyetine de aşırı derecede ters düşmeyecek masallar olmalıdır. Örneğin erkek çocuğunuza her gece "kızın tokası pembişmiş, ayakkabıları topkluymuş..." ya da kız çocuğunuza her gece " çocuk toplarla, arabalarla oynamayı çok severmiş, vidaları sıkmaktan hoşlanırmış..." diye masal okursanız çok sağlıklı olmayacaktır :)
Kitap konusu; çocuklar için kritik bir eylemdir. Kitap seçimine dikkat etmezseniz; çocuğa dünyanın en güzel duygularını öğrettiğiniz gibi; bir canavar da yaratabilirsiniz.
Yalnızca okumak değil; DOĞRU OLAN KİTABI okumak gerekir.

Herkese kolay gelsin :)
DERYA GÜNEŞ 
okul öncesi öğretmeni
















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder