ÇOCUKLA YAPILAN İLETİŞİM HATALARI |
En fazla hata; iletişim kurarken yapılır. Karşımızdaki yetişkin ve bir nebze anlayışa sahip insanlar bunu gün içinde belki onlarca kez görmezden gelebilir. peki ya çocuklar?...
Çocuklar, anne ve babanın farkında olmadan yaptığı hatanın normal olduğu düşüncesi ile büyür ve hata çocuğun karakter biçimi haline gelebilir. Gün içinde çocuğumuzla iletişim kurarken de farkında olmadan birçok hata yaparız ve çoğumuz bu davranışların, kelimelerin ya da jest - mimiklerin hata olduğunun ayrımında dahi olamayız. Bu hataları genel olarak 10 başlık altında toplayabiliriz.
1.
Bana göre bir çocukla iletişim kurarken yapılan birincil ve en tehlikeli hata; çocukla iletişim kurmamaktır.
ÇOCUKLA BAĞ KURMAMAK |
- Çocuğu dinler gibi yapıp aslında dinlememek,
- Söylediklerine kulak asmamak,
- sürekli "işim var, git başımdan" tarzında bir üslupla çocuğu uzaklaştırmak,
- çocuğun kendini anlatmasına olanak sağlamamak,
- Diğer kardeş ile olan iletişimi kuramamak ve çocuğu kardeş kıskançlığına sürüklemek
- anne babanın sürekli didişme halinde olup, çocuğu unutması yapılan en tahribat verici hatalardır.
2.
SÜREKLİ SUÇLAMAK VE YARGILAMAK |
- "hep senin yüzünden oldu!"
- "sürekli etrafına zarar veriyorsun!"
- "saçmalıyorsun!"
- "sen yaptın!" gibi birçok örnekle bu hataları çoğaltabiliriz.
3.
GÖZDAĞI VERMEK \ KORKUTMAK |
- "sakın bunu yapma yoksa seni döverim!"
- "seni bir daha sevmeyeceğim!"
- "seni karanlık odaya\ tuvalete kilitlerim!"
- "akşam baban geldiğinde seni babana şikayet edeceğim!"...
4.
ANLAMSIZ SORULAR SORMAK |
- "yine ne istiyorsun!"
- "neden yanımızda yatmak istiyorsun ki!"
- "niçin oyuncaklarını dağıttın!"
- "neden zarar veriyorsun etrafına!"
- "niye vurdun şimdi arkadaşına!"...
5.
ÇOCUKLA ALAY ETMEK |
- "çok yemek yedin şişko musun sen?"
- "yakında kemiklerin kırılacak, Safinaz gibi olacaksın zayıflıktan!"
- "orada burada zıplayıp duruyorsun, maymunlar zıplar böyle!"...
6.
SÜREKLİ EMİRLER YAĞDIRMAK |
- "hemen şu yemeği bitiriyorsun!"
- "daha fazla yeme artık yeter!"
- "doğruca odana gidiyorsun ve her yeri topluyorsun!"
- "sakın oyuncaklarını dağıtma!"
- "sokakta üstünü kirletme!"...
ÇOCUĞU KENDİMİZLE VEYA BAŞKALARI İLE KIYASLAMAK |
- "ben çocukken annem ne derse onu yapardım, bir de sana bak!"
- "bizim zamanımızda..."
- "Ayşe bile 100 almış, sen becerememişsin!"
- "herkes takdir alırken sen nasıl alamıyorsun!"
- "kardeşin çok derli toplu, sen çok pasaklı ve dağınıksın!"
8.
ÇOCUĞU SÜREKLİ ELEŞTİRMEK |
- "o öyle yapılmaz!"
- "yemek öyle yenmez!"
- "üstünü iyi giyinmemişsin!"
- "şu çatalı- bıçağı doğru düzgün tutar mısın!"
- "sürekli elinde telefonla oynayıp durma!"...
9.
ÇOCUĞU ANNE VE BABA ARASINDA BIRAKMAK |
- "git babana sor!"
- "annen daha iyi bilir, annenle konuş!"
- "anneni mi daha çok seviyorsun babanı mı?"
- "annen izin verebilir, ben vermiyorum!"
- "baban öyle söylemiş olabilir, ben böyle söylüyorum!"...
Çocuklar hatalarını tekrar ede ede etmemeyi öğrenirler. Buna "tecrübe" denir. Çocuğun tecrübe edinmeden büyümesi ve öğrenmesi olanaksızdır. Çocuk büyütürken hepimizin son derece sabırlı olmamız ve defalarca da soru sorsa bıkmadan cevap vermemiz ve hatalarını ne kadar tekrar ederse etsin doğru model olarak doğruyu öğretmemiz gerekir. Geçmişte yaptığı hataları her tekrar edişinde ona önceki hatasını hatırlatmak onda öfke duygusunu yaratmaktan başka bir işe yaramaz.
- "geçen seferde yanlış yapmıştın!"
- "daha önce de söyledim o öyle yenmez!"
- "dün parka geldiğimizde de arkadaşına vurmuştun!"
- "defalarca gösterdim sana çocuk öyle çizilmez!"
- "hep aynı şeyi yapıyorsun!"...
DOĞRU İLETİŞİM CÜMLELERİ |
- " tabi ki seni dinliyorum ve seni dinlemek hoşuma gidiyor"
- "biraz üzgün görünüyorsun, anlatmak ister misin?"
- "arkadaşlarının seninle oynamaması canını sıkmışa benziyor"
- "sence neden yaralanmış olabilirsin?"
- "seni başarılı olduğun için sevmiyorum, sen olduğun için seviyorum, başarısız olman seni sevmeyeceğim anlamına gelmez"
- "bu konuda neler yapabiliriz bir düşünelim"
- "seninle vakit geçirmekten hoşlanıyorum"
- "sen benim için özelsin, başkaları ile kıyaslayamam"
- "odan biraz dağılmış gibi, önce legolarını mı toplamak istersin, bebeklerini mi?"
- "bir dahaki sefere daha iyi yapabileceğinden eminim"
- "aferin!"
- "başarabileceğine inanıyorum"
- "sana güveniyorum"
- "bugün biraz sessizliğe ihtiyacım olabilir, bana yardımcı olabilir misin?"
- "birlikte pasta yapmak ister misin?"
- "denemek ister misin?"
- "babanla hemfikiriz, bunun senin adına daha iyi bir karar olduğunu düşünüyoruz"
- "arkadaşına zarar verirsen canı yanabilir ve seninle oynamak istemeyebilir, bence insanlara karşı daha nazik davranmalıyız"
- "biraz rahatsızım, dinlenmem için bana biraz vakit verir misin, iyi hissedersem akşam oynayabiliriz"
- "günün nasıl geçti, oyun oynadın mı?"....
Bu örnekleri çoğaltmak mümkün. İletişimde doğru olan dil "ben dili"dir. Olaylara kendi açımızdan bakıp, çocuğu suçlamadan, yargılamadan, empati kurarak ve nazik bir dille yaklaşmak her zaman artı puan getirir. "Sen dili" ise çocuğun öz güvenini, kendini geliştirme becerilerini, toplumsal hayata uyum sürecini baltalamaktan başka işe yaramaz. Unutmayalım; doğru iletişim, doğru karakter gelişimini beraberinde getirir.
Bütün anne babalara kolay gelsin.
DERYA GÜNEŞ
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder